Techniki, które zwiększają sprzedaż w karcie produktu.
Skuteczne CTA i zrozumiały wybór wariantów produktu.
Skuteczny przycisk Dodaj do koszyka – poznaj ważne zasady.
- Przycisk „Dodaj do koszyk” lub „Kup teraz” naprawdę musi się wyróżniać kolorem. Nie stosowałbym czarnego koloru dla takich przycisków. Zdecydowanie lepiej zadziała kolor pomarańczowy, czerwony, niebieski, zielony. Pamiętaj, aby koniecznie zawierał ikonę „koszyka”. Warto, aby po najechaniu podświetlał się lub zmieniał kolor. To zwiększa klikalność.
- Pod przyciskiem dodaj napis np. Przejdź do bezpiecznego zamówienia.
- Jako bonus mogę Ci doradzić, że warto eksperymentować z innymi nazwami przycisków. Zamiast „Dodaj do koszyka” możesz wdrożyć nazwę „Kupuję -15%”. Zwiększasz tym samym klikalność tego przycisku. Klient powtarza sobie podświadomie czytając tekst na przycisku, że „kupuję to”, że „kupię z rabatem 15%”.
Warianty produktu – jak sprzedać szybciej.
- Sprzedajesz różne rozmiary odzież lub obuwia, a może posiadasz opcje kolorystyczne? Zastosuj przyciski wyboru, które będą łatwo dostępne na urządzeniach mobilnych i wystarczająco duże z wystarczającą ilością wolnego miejsca wokół, aby zapobiec błędnym kliknięciom palcami.
- Gdy użytkownik zmienia wariant koloru ważne, aby pokazało się odpowiednie zdjęcie np. wybrany „niebieski” kolor bluzy. Koniecznie każdy kolor powinien posiadać swoją galerię zdjęć dodatkowych. Stosuj dodatkowe zdjęcia wariantów tylko wtedy, gdy ewidentnie widać różnice wielkości lub inne kolory, a także kształty produktu.
- Gdy klient zbyt wcześnie kliknie przycisk „Dodaj do koszyk” koniecznie wyświetl komunikat o wyborze rozmiaru/koloru. Tym samym pomożesz użytkownikowi dokonać poprawnego zakupu.
Warianty produktu – co jeszcze potrzebujesz, aby poprawić doświadczenie zakupu?
- Jeśli ilość Twoich wariantów jest bardzo długa i nazwy wariantów są dłuższe niż 7 znaków to zamiast przycisków wyboru zastosuj listę rozwijaną. Pamiętaj, aby po wyborze wariantu cena i zdjęcia zmieniały się w czasie rzeczywistym, bez wywoływania ponownego ładowania strony.
- Gdy kupujesz obuwie to poza rozmiarem istotne są wymiary długości wkładki w obuwiu. Dlatego konieczna będzie podręczna Tabela rozmiarów. Najlepiej link, który otwiera się w małym wyskakującym okienku i można je łatwo zamknąć. Ważne, aby tabela znalazła się w pobliżu wyboru rozmiaru.
- Na zdjęciach odzieży w przypadku występowania modelki prezentującej koszulę podaj rozmiar modelki oraz rozmiar koszuli, którą ma na sobie modelka. To pozwoli klientce ocenić jak leży dany rozmiar na danej modelce.
Zrozumiała cena i przyjazne metody płatności.
Jak informować o cenie i kosztach zamówienia w sklepie internetowym?
- Cena produktu musi być bardzo dobrze widoczna, zwłaszcza jeśli jest przeceniona.
- Cena musi znajdować się blisko przycisku dodaj do koszyka. Zawsze widoczne na 1 ekranie bez scrollowania.
- Stara cena musi mieć przekreślenie. Dodaj informację o tym, ile kupujący zaoszczędzą (np. 14% lub 42 PLN). Nowa cena najlepiej gdy będzie mniejszym fontem (sugeruje mniejszą cenę). Zwróć uwagę, że większość sklepów niższą cenę robi wizualnie większą od starej ceny – to trochę nielogiczne.
- Wszystkie dodatkowe opłaty, które mogą mieć zastosowanie, pokazuj w pobliżu głównego CTA (np. dodatkowe koszty wysyłki ze względu na rozmiar produktu, podatek VAT).
- Wyświetlaj krótkie informacje o zwrotach i gwarancji najlepiej w formie linku otwierającego okienko ze szczegółami.
Dlaczego w Twoim sklepie musisz mieć opcję rat, płatności odroczonych lub leasingu?
- Przede wszystkim dlatego, że ludzie bardzo chcą kupić pewne produkty, a gdy ich na to nie stać to są gotowi zakupić na raty. Ochota zakupu wygrywa. Szczególnie gdy produkt bardzo pomoże kupującemu i zwróci się w szybkim czasie, albo po prostu rozwiązuje kluczowy problem. Pozwól również na płatności odroczone, które są coraz popularniejsze. Sprzedajesz produkty dla firm? Pomyśl o zastosowaniu opcji leasingu szczególnie jeśli Twoje produkty nie należą do najtańszych, a mimo wszystko są bardzo potrzebne firmom. To dobra często wykorzystywana opcja wśród firm. Przykładowe systemu płatnicze, z których możesz skorzystać to. Payu Raty, PayPo, Klarna, Leasylink, Leasy Now od ING). Pamiętaj, aby dodać logotypy metod płatności najlepiej blisko przycisku „Dodaj do koszyk”, a także w stopce sklepu.
Dlaczego metody płatności w sklepie mogą odrzucić od zakupu?
- Każdy z nas ma swoje ulubione metody płatności. Wynika to z przyzwyczajenia albo ze świadomej decyzji np. najszybsza metoda płatności. Sam osobiście uwielbiam płatności kartą i paypal. Nie korzystam natomiast z blika. A w Polsce większość osób płaci blikiem. Zatem różnie to wygląda. Dlatego zadbaj o to, aby w Twoim sklepie były wszystkie znane metody płatności. Nie ma nic gorszego niż moment, w którym docieram do kasy i muszę wykonać przelew online, bo nie ma karty, nie ma paypal… Ten moment może sprawić, że ktoś porzuci Twoje zamówienie. Dlatego warto zastosować wszystkie znane metody płatności np. PayU, Przelewy24, Tpay, Blik, Google Pay, Apple Pay, VISA, Mastercard, PayPal czy też płatności odroczone PayPo, Klarna, a także płatności ratalne i leasing. Koniecznie logotypy płatności dodaj pod przyciskiem „Dodaj do koszyka” oraz w stopce sklepu.
Rzetelne informacje o wysyłce, które zwiększają zaufanie.
Jak informować o metodzie dostawy w sklepie internetowym?
- Jeśli oferujesz bezpłatną wysyłkę, podświetl tą informację w pobliżu przycisku „Dodaj do koszyka”.
- Wszystkie informacje o wysyłce wyświetlaj blisko siebie np. metoda dostawy Paczkomaty, Kurier DPD, pokaż czytelny koszt i czas dostawy np. Kup do 14:00, odbierz jutro.
- Dostępność produktu pokaż w formie czytelnej nazwy np. Dostępne w magazynie lub „Na stanie”. Gdy produktów jest mało koniecznie pokaż „mała ilość” i migający kończący się zapas towaru np. „pozostały 2 ostatnie szt. Pośpiesz się”. Obok tej informacji możesz wyświetlić również informację w stylu „Aktualnie 7 osób ogląda ten produkt”, co sprawi, że klient w obawie przed wykupieniem produktu dokona zakupu od razu. Klient wie, że te pozostałe 7 osób również widzi tę informację. To naprawdę dobrze działa na ludzi, a więc również na Twoją sprzedaż.
Jak prezentować status dostępności produktu?
- Pokaż czytelną informację o wysyłce. Informuj czy produkt jest dostępny od ręki oraz za ile czasu otrzyma go klient. Komunikat w stylu „Kup do 14:00, a jutro otrzymasz przesyłkę” świetnie zadziała na decyzję zakupową.
- Jeśli produkt jest niedostępny pozwól zapisać się na listę oczekujących lub po prostu na powiadomienie o dostępności takiego produktu. Uruchom formularz, w którym użytkownik może podać swój adres e-mail, jeśli produkt jest aktualnie niedostępny; a w gdy tylko się pojawi to użytkownicy zostaną powiadomieni drogą mailową. Co dodatkowo zyskujesz? Widzisz, które produkty są pożądane i oczekiwane przez klientów, a tym samym możesz zatowarować się w takie produkty. Dodatkowo otrzymujesz zgodę na informowanie klienta drogą email. Nawet jeśli nie ma produktu, o który pytał klient zawsze możesz wysłać w formie email bardzo zbliżony produkt.
Dlaczego warto stosować odliczanie czasu dostawy na karcie produktowej?
- Jeśli klient chce mieć produkt na jutro, a Ty wyświetlisz w sklepie odliczanie czasu to zwiększysz prawdopodobieństwo dokonania zakupu w Twoim sklepie? Dlaczego? Klient nie lubi gdy zamówienie miałby otrzymać o 1 dzień później. Dlatego jeśli wyświetlisz komunikat w stylu „Zamów w ciągu 20 minut do godz. 14:00. Przesyłkę otrzymasz jutro” to użytkownik z dużym prawdopodobieństwem nie odłoży zakupów na późniejszą godzinę. To świetny sposób na dopinanie zamówień szybciej, a tym samym będzie ich więcej każdego dnia. Przetestuj to u siebie. Pamiętaj tylko, aby w soboty i niedziele wyświetlić poprawne komunikaty. Z reguły zamówienie dokonane w tych dniach nie sprawi, że produkt dotrze w kolejnym dniu. W poniedziałek zostanie wysłane, a dotrze we wtorek. Pamiętaj po prostu, aby komunikaty były rzetelne.